28 Ağustos 2009 Cuma

rodrigo barbosa tabata ve brezilyalı japonlar


daha önce aleno blumer ve ırkların kaynaşması başlıklı yazımda;breizlya'daki alman popülasyonu ve creole kavramı ile ilgili bir şeyler yazmıştım.brezilya'ya göç eden etnik unsurların çokluğundan bahsedip örnekler vermiştim ama japonlar asla aklıma gelmemişti.bugün sporx.com a bir bakayım dedim ve tabnata adında bir oyuncunun bjk'ya geldiğini öğrendim.vaay japon adam mı almış dedim ismi görür görmez.adı bana japonu çağırıştırdı ama tabata kim bilmezdim.futbolla pek alakam yoktur,bunu söylemiştim.tabata transferinin beşiktaş'a olan faydası ya da zararı hangi mevkide oynar nasıl yapar ne içer gibi konularda sizi aydınlatamam,malum futbol bilgimle fakat benim dikkatimi çeken jaspon asıllı bir brezilyalı ollması ve adının da rodrigo barbosa olması.tam creole tanımına uyduğunu gösteriyordu.hemen vikipedi'nin ingilizcesinden biraz okuyup araştırma yapayım dedim ve şu bilgileri elde ettim:öncelikle brezilya ilk zamanlar asyalı göçmen kabul etmemiş.brezilya'yı beyazlaşırma kapsamında kapılar daha çok avrupalılara açık hale gelmiş 19.yüzyılda.fakat ilk brezilya'ya asya'dan göç anca 1908 civarında olabilmiş.bu dönemde de brezilya'da zengin avrupalı göçmenlerin kahve yetiştirdiği alanlarda çalıştıracak işgücüne ihtiyaç doğmuş ya da işlenecek boş topraklara bilgili çiftçiler.bu nedenle brezilya ve japonya arasında bir antlaşmayla 1907 yılında ilk japonlar çoğumluğu çiftçi olmak üzere brezilya'ya ayak basmış ve sayıları da 790 civarında imiş.bu japonlar da kahve tarlalarında çalışan emekçiler olmuşlar.birinci dünya savaşı ve 1940 yılına dek 170 bin kişiye kadar büyük bir göç dalgası olmuş daha iyi koşullar umudyla.göç zaten insanlara hem cazip hem de zor gelir.bilinmez bir yere gitmek hem insana müthiş bir umut hem de zorluklar getirir.bu japonların hepsi de bu ujmutlarla kahve yetiştiriciliğ ve işçilik yapmaya brezilya'ya gelmişler.bu kahve tarlaları da çoğunlukla sao paulo civarında olduğundan bu nüfusun yüzde 75'i oralarda yoğunlaşmış.ilk göçenlerin amacı çoğunlukla biraz para kazanıp geri dönmekmiş.kolay yoldan zengin olmak.ama öyle olmamış.hem zor koşullar altında çoğunlukla iş hukuku göz ardı edilerek çalışmışlar ve rüyalarını süsleyen paraya çoğu ulaşamamış..hem iklim koşulları hem de yaşadıkları bir nevi kültürel şok onların çoğunu ilk başlarda geri dönmeye zorlasa da çiftçilerle imzaladıkları kontratlar buna izin vermemiş.1940'a kadar japonca eğitim vermelerine izin verilmiş ve japonlar kendi aralarında iletişim kuran ve dışa kapalı bir cemaat halini almış ve breizlya gibi ırklar arası evliliğin inanılmaz oranda olduğu bir ülkede ilk 2 jenerasyonda bu oran sadece yüzde 6 olmuş ama 1940'ta okulda verilen japonca eğitimin yasaklanması ile çocuklar portekizce öğrenmeye ve creole olmaya başlamışlar.yani artık yeni jenerasyonlar brezilya'ya tam anlamıyla entegre olmuşlar ve büyük-büyük dedelerinin ya da ninelerinin çektiği sıkıntıları ve adaptasyon sorunlarını geride bırakmışlar ve yüzde 90 lık bir kısmı da büyük şehirlere yerleşmiş.daha bir çok bilgi var ama onlara gerek olmadığını düşünmekteyim.peru'da da bir japon popülasyonu daha varmış,bunu belirteyim.çok kültürlülüğün simgesi haline gelen brezilya'da jaspon nüfus en basitinden abd'dekine oranla daha fazla.kozmopolitlik açısından breizlya belki de amerika'ya en çok yaklaşan ülke konumuında

4 yorum: